vrijdag 25 april 2014

Over Smaragdlangsprietmotten en Kameleonspinnen.

Ik nam nog eens de tijd om rustig door ons tuintje te dwalen en kwam daar enkele voor mij onbekende creaties tegen.

Vooreerst maakte ik kennis met de Smaragdlangsprietmot (Adela reaumurella). Prachtig toch?
 Ik had deze mot een dikke week geleden al eens gespot. Hij viel me op door de lange voelsprieten en het feit dat ze in een grote groep aan het cirkelen waren rond de appelbloesems. Vandaag zag ik ze opnieuw rond de buxus (die inderdaad last heeft van de Wolluis, voor de opmerkzame lezer).
 De nog meer opmerkzame lezer heeft mijn volgende 'ontdekking' van de dag al gespot: een gele spin.
Wat opzoekwerk leert me dat dit de Gewone Kameleonspin (Misumena varia) is.
De vrouwtjes van deze spin passen zich aan aan de kleur van de bloem waarop ze zitten. Ze kan geel of wit (soms groen, bij jonge spinnen) zijn. De aanpassing van de kleur duurt wel een dag tot enkele dagen. (Dat verklaart misschien waarom deze gele spin op de groene buxus? Misschien kwam ze van een beetje verderop, waar nu gele Gewone brem (Cytisus scoparius) in bloei staat?)

Ik heb even de tijd genomen om dit hele gebeuren te observeren. De spin was duidelijk uit op de motten. Ze gaat hierbij een beetje zoals een krab te werk. Ze behoort dan ook tot de Krabspinnen.
Wat ik raar vind en waar ik graag een verklaring voor zou hebben, is dat de Smaragdlangsprietmotten telkens landden in de buurt van de spin.
Doen ze dat om hun reeds gevangen 'vriendjes' te bevrijden? Of zendt de spin een bepaalde aantrekkelijke stof uit? Iemand?

9 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's maakte je! Je kan direct als freelancer aan de slag bij Natuurpunt denk ik! Ik zou het echt niet weten van die domme maar wel heel mooie sprietmotten? Ik ben het al gaan opzoeken maar vind enkel dat het mannetjes zijn die zo in groep dansen. Misschien komt het daardoor... dat het mannetjes zijn! ;) Ik ben benieuwd wie het antwoord weet?
    Merciekes voor je blogpost! Nu heb ik toch weer iets bijgeleerd over de sprietmotten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, geweldig... Lijkt wel een spannende natuurdocumentaire, gewoon in je tuin!
    Geen idee, hoor, waarom die motten dat doen, ik hoop dat er hier iemand komt met een verklaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waauw zeg, zo schoon! En dat jij daar de tijd voor neemt om dat allemaal te bestuderen... Schitterend. Ik denk dat die motten gewoon een beetje dom zijn, kan dat? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, 'dom' is een optie, maar dan zou survival of the fittest er wel voor gezorgd hebben dat ze er nu niet meer waren. Ik wil nog een andere verklaring…. :-)

      Verwijderen
    2. Wetenschapper zeker, gij? :-))

      Verwijderen
  4. Misschien hebben de motten helemaal niet door dat daar een spin zit?

    Gelezen op de site van natuurpunt:
    "Of insecten haar ook minder goed opmerken door deze camouflage is niet zeker. De meeste insecten zien kleuren immers niet zoals mensen of vogels ze zien. Wel zeker is dat ze de spin meestal niet opmerken. Soms zie je hoe bijvoorbeeld een bij of een vlinder achteloos over de spin loopt om dan genadeloos gegrepen te worden."
    In elk geval vind ik het een plezier om jouw blog te lezen. Ga zeker zo door!

    Groetjes, Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha! Dat is interessant. De camouflagekleur dient dan waarschijnlijk vooral om zich te verstoppen voor de vogels enzo, en niet direct om zich te verstoppen voor zijn prooi… Slim! Dank je wel voor de tip, Roos.

      Verwijderen