vrijdag 29 april 2016

Over rosse bloesems en 1 rotte appel.

Altijd wel een reden om te zeggen dat het 'de mooiste tijd van het jaar' is.
Deze en de komende weken nog, zorgen de bloesems weer voor mooie tijden.
Ik zie heel graag de magnolia bloeien en de kersenbloesems met hun witte, maar vaak ook knallend paarsrozige tinten. 
Het mooie aan de kers vind ik de donkere helmknoppen die afsteken tegen de witte kroonblaadjes. Vanaf maart geven ze samen met de abrikoosbloesems het startsignaal voor de lente. 
Nu het al eind april is, komt ook my all time favorite in bloei te staan: de appel.
Ik hou van dat roze dat zachtroze wordt door al het wit dat erbij gecombineerd is. De appelbloesems hebben redelijk grote kroonbladeren en imposante helmknoppen als je ze vergelijkt met de kers. Dat alles maakt de appel in mijn ogen 'robuust romantisch'.
 Niet alles wat er in de appelboom hangt is zo romantisch als de bloesems. Ik vond ook deze kerel. Of is het een 'oude dame'. Het is een appel van vorig jaar, helemaal bedekt met schimmels. Vroeger zou ik alleen maar 'beèkes' gezegd hebben, maar nu kan ik alleen maar bewonderend staan kijken naar wat die schimmels teweegbrengen op die appel. "Had ik maar een microscoop.", dacht ik ook...
De robuustheid van de appelbloesems is trouwens ook maar relatief. De vrieskou van de voorbije nachten laat zijn sporen achter. De bloesems kleuren roestkleurig, 'ros'. Mijn schoonmoeder vertelde me dat daarvan de naam 'rosse maan'** komt. Maar ik kan er niks over terugvinden... 
Wat voor effect de voorbije vrieskou gaat hebben op de appeloogst, kunnen we nu moeilijk inschatten. Veel bloesems waren er wel al in knop, maar nog niet open. Hopelijk zijn ze in de kern nog niet bevroren, wordt het de komende dagen beter weer en kunnen de bijen voldoende opwarmen om de overgebleven appelbloesems te bestuiven.
En anders stellen we de hoop op de appelsoort die ieder jaar veel later is. De bladeren beginnen zich nu pas uit te rekken in de knoppen. "Haast en spoed is zelden goed", zal deze appelboom denken. Ik kan hem geen ongelijk geven.


**Rosse maan: in boerenkringen spreekt men al eens van de 'rosse maan'. De ene zegt dat dat de eerste volle maan is na Pasen. De andere zegt dat indien april 2 volle manen kent, de 2e volle maan een 'rosse maan' is (in dat geval was de volle maan van 22 april, géén rosse maan). De rosse maan zou altijd gevolgd worden door een (vries-)koude periode, de grote schrik van alle fruittelers. Dit jaar kunnen we stellen dat dat klopte. Al is de vraag of de koude gelinkt is aan de maanstand, dan wel aan het seizoen. Ik hoor het graag als jij er wel meer over weet...

2 opmerkingen:

  1. Toch even aangeven dat je die rotte appel moet wegnemen, anders besmet die je oogst dit jaar. Appelbloesem is inderdaad prachtig, mijn absolute favoriet is de kweepeer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geen fluit verstand van. Maar ik vind het ook mooi, al die bloesems.

    BeantwoordenVerwijderen