zaterdag 16 november 2013

Herfstoogst.

Er was weer even wat tijd voor een stapje in de moestuin.
Alwaar ik nog een voorraad groenten kon oogsten: aardpeertjes, wortels en rode bieten.
De rode bieten gaan in de 'aardebak' in de kelder.
Tenzij u me op de hoogte brengt van een makkelijkere winterse bewaarwijze?
De bladeren van de bieten komen hieronder terecht:
"Wat is me dat?" hoor ik u denken.
Nee, ik ben mijn spruitenbladeren (ja die groene dingen zijn bladeren van de spruitenplant) niet in het bos gaan dumpen.
Ik heb ze, samen met al die linde-, eiken-, beuk- en okkernotenbladeren, als mulch gebruikt op mijn nieuwe stukje moestuin. De bietenbladeren moet ik er nog gaan bijgooien. Onder al de bladeren liggen platen karton. Om volgend jaar 'onkruidvrij' (of toch zo goed als) en 'organische-stof-rijk' te kunnen starten.
Dit alles is een 'opdracht' uit de cursus 'Groenten kweken' die ik volg. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan, Frank?

6 opmerkingen:

  1. Je groenten-kweken-project werkt aanstekelijk...'k denk dat ik volgend jaar een minimoestuintje ga aanleggen. Onze grond is helemaal niet zo goed, maar er een worteltje uit kunnen trekken lijkt me geweldig. :)
    Vraagje: Heb je een idee waar je venkel kan vinden waarvan die frulletjes NIET afgesneden zijn? Het is voor een tekenopdracht voor mijn studenten. De ajuin en de prei zijn in orde, nu alleen de venkel nog...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hier nog doorgeschoten venkel staan (dus niet echt met een dikke knol), maar wel met de 'frulletjes'. Ook geen bloemschermen meer, die zijn allemaal verdord.
      Je mag ze altijd komen halen, maar dat is nogal ver denk ik. Misschien in de CSA in Herk-de-Stad vragen: http://www.hoevehetblokhuis.be/contacteer-ons/

      Verwijderen
    2. 'k ben gaan kijken: wat een tof initiatief! Ik krijg de nieuwsbrief binnenkort wel aan en dan eens kijken hoe we de groentjes (want nu wil ik ze allemaal) het best hier krijgen :) bedankt voor de tip!

      Verwijderen
    3. Super! :-) Dat wordt tekenen geblazen! (Of wil je ze om mee te koken?) :-)

      Verwijderen
  2. Goed bezig, zeg!! Een online cursus om groenten te kweken, dat lijkt me heel interessant. Merci voor de tip. (wel te catalogeren onder: als ons huis ooit af is…)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hier is het voorlopig ook 'tussen de soep en de patatten' door cursus volgen. Gelukkig is het nu vooral 'lezen' en 'plannen' en 'observeren'. Hopelijk in het voorjaar weer wat meer tijd om er volop voor te gaan. En ja, gelukkig geen huis meer te (ver)bouwen. ;-)

      Verwijderen